© Foto: Trine Hisdal

Hvordan oppleves det å gjenspeile bevegelser fra fortiden i samtiden – å bli trollbundet av refleksjonen av sitt tidligere selv?

Til den nye utstillingen i Søylerommet på Nasjonalmuseet har en av Norges fremste dansekunstnere, Jonas Øren, laget et nytt performanceverk. Med kostyme av Anne Karine Thorbjørnsen og musikk av komponist Mats Høstaker (freij), er verket inspirert av blant annet Narcissus Garden (1966–), av den verdenskjente japanske kunstneren Yayoi Kusama.

Urfremføring: 6. september 2024

Begrepet juvenilia beskriver verk av forfattere og kunstnere som er produsert i løpet av deres ungdomstid. Disse verkene bidrar som oftest til å gi leseren en følelse av at vi er vitne til utviklingen av en kunstners stil og språk, og påvirker vår lesning av deres senere, modnere verk. I et samfunn som priser ungdom, skjønnhet og fortreffelighet er denne ungdommelige tilstanden – juvenescence – også sterkt tilknyttet utseende og skjønnhetsidealer. 
  
I performanceverket Juvenilia Garden tilnærmer dansekunstner Jonas Øren (f.1988) seg denne tematikken og dens problemstillinger gjennom et naivt og prangende kunstnerisk landskap, preget av både storhetsvanvidd og sårbarhet. Med bevegelser og koreografiske idéer fra hele sin karriere, går han seg vill i sitt eget kunstnerskap, som i over 17 år har fortsatt å bli betegnet som «up and coming» («ungt»). 
  
Juvenilia Garden er en samling av former, bevegelser, sekvenser, metoder for skapelse og koreografiske virkemidler hentet fra et liv med dans. I prosessen stiller Øren spørsmål ved sin egen tiltrekning og aversjon mot dagens maskinelle fokus på talentutvikling og ideen om «vidunderbarnet». Verket blir til gjennom en kontinuerlig gjentolkning og omorganisering av fantasier og forestillinger om kunstnerisk storhet, skjønnhet og genialitet. 

Medvirkende

Jonas Øren (f. 1988, Høyanger) er en dansekunstner, utøver og skribent, som skaper og opptrer innenfor en rekke prosjekter for scene og film. Han har en BA i klassisk ballett (2009–2012) og en MA i dans (2017–2019) fra Kunsthøgskolen i Oslo. Øren er interessert i å undersøke hvordan bevegelse, dans og koreografi, understreket av referanser, sitering og speiling, kan definere og markere identitet. Øren har blitt tildelt flere priser og stipender for sitt arbeid, og jobbet med regi for musikkvideoer og mote. 
 
Mats Høstaker (f. 1997, Førde) har en allsidig bakgrunn som musiker, komponist, DJ og musikkprodusent med utdanning innen musikkteknologi fra NTNU og Live Electronics fra Norges musikkhøgskole (NMH). Som komponist har Høstaker fremført verkene sine ved mange ulike kulturarenaer. Gjennom soloprosjektet Freij har han både skapt og fremført musikk til film, teater, dans og performancekunst. Han skaper unike lydbilder som utfordrer og engasjerer både publikum og utøvere. 
 
Anne Karine Thorbjørnsen (f. 1982, Akershus) bor og arbeider i Elverum. Hun er utdannet klesdesigner på bachelor- og masterstudie fra Central Saint Martins i London, og startet sin praksis etter endt utdanning i 2012. I 2020 gjorde hun en endring fra å virke i det satte motesystemet, over i en fri egendefinert praksis som utforsker mellomrommet mote/kunst/håndverk. Arbeidene hennes er kjøpt inn av Nasjonalmuseet, Buskerud Kunstsenter, DKS Viken og private samlinger. 

Medvirkende utøver er Torfi Tómasson (f. 1998). Tómasson er en artist, låtskriver, musikkprodusent og danser basert i Reykjavík, Island.

Bidragsytere
Prosjektleder: Marthe Tveitan
Kurator formidling: Håkon Lillegraven
Arrangementstekniker: Martin Dynna
Arrangementsprodusent: Yonas Changezi
Konservator: Melany Hoshun Wan
Rådgiver marked: Sandra Dahl Hansen
Senior kommunikasjonsrådgiver: Live Roaldset