Pubertet

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: (1894)
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 060 Samlingspresentasjonen - Edvard Munch

Om verket

En naken ung pike sitter på sengekanten med utslått hår og skjuler skjødet med armene. Hun ser mot oss med vidåpne øyne. Komposisjonen er enkel, med den frontalstilte kroppen vertikalt i kontrast til sengens horisontale linjer. Til venstre for piken ser vi en pute, til høyre en stor, mørk skygge som avtegner seg mot den lysere veggen.

Nasjonalmuseets versjon av dette motivet ble til i Berlin vinteren 1894–95. Pubertet har trekk som knytter an til 1880-årenes naturalisme. De magre armene og de uutviklete brystene kombinert med relativt store hender og føtter er realistisk gjengitt. Samtidig har maleriet elementer som peker fram mot Munchs senere, mer ekspressive stil. På en direkte måte tar det for seg en ung pikes begynnende kjønnsmodning. Den truende skyggen kan forstås som en projeksjon av pikens sjelstilstand. En liknende slagskyggeformasjon finner vi i flere av Munchs arbeider.

Man har undret seg over hvordan en mannlig kunstner har kunnet leve seg inn i en ung pikes følelsesliv. Den verbale tolkningen av denne stemningen er gitt av den polske dikteren Stanislav Przybyszewski, som spilte en viktig rolle i det skandinaviske miljøet i Berlin på denne tiden:

Hun ante det, hun forstod det ikke […] Hun kunne ikke tenke, hun følte bare den ville, sitrende gysen gjennomstrømme sitt legeme. Hun støttet begge hendene mellom knærne, bøyde seg forover og trakk føttene til seg, og slik satt hun sammenhuket på sengekanten og lyttet med engstelig smerte til det ukjente, fryktelige. Hva var det? Det kom så ofte, alltid på ny! Hun fryktet det. Hun skalv for det. Hele huset var fullt av spøkelser.

(Fra Underveis, Kra: 1895.)

Bildet ble kjøpt i 1909 for midler fra A.C. Houens fond.

Tekst: Frode Haverkamp

Fra "Edvard Munch i Nasjonalmuseet", Nasjonalmuseet 2008, ISBN 978-82-8154-034-7

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
(1894)
Andre titler:
Puberty (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 151,5 x 110 x 2,6 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motivtype:
Ervervelse:
Kjøpt med midler fra A.C. Houens fond 1909
Inventarnr.:
NG.M.00807
Del av utstilling:
Becoming Edvard Munch: Influence, Anxiety and Myth, 2009
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011 - 2019
Edvard Munch udstilling, 1904
Edvard Munch, 1951
Ausstellung Edvard Munch, 1954
Edvard Munch. Peintures, oeuvre gravé, 1952
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1952
Edvard Munch, 1970
Edvard Munch. Symbols & Images, 1978 - 1979
Munch exhibition, 1982
Munch exhibition, 1981
Visions du nord. Lumière du monde, lumière du ciel, 1998
Edvard Munch. I oss er verdener, 2019 - 2020
Edvard Munch - Thema und Variation, 2003
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch. The modern life of the soul, 2006
Edvard Munch, 1905
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1952
Fyns Stiftsmuseums Edvard Munch udstilling, 1955
Ausstellung Edvard Munch, 1955
Berlin-kunst. Stadier i utviklingen fra 1892 til i dag, 1961
Edvard Munch, 1950
Taidetta Berliinissä Kehityksen tie 1892-1960, 1961
Edvard Munch og den tsjekkiske kunst, 1971
Edvard Munch, 1970
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1992 - 1993
Munch and Photography, 1997
Edvard Munch. L’ Œil Moderne, 2011 - 2012
Edvard Munchs Udstilling, 1909
Kunstforeningens Edvard Munch udstilling, 1955
Edvard Munch, 1951
Berlin, Ort der Freiheit in die Kunst, 1960
Edvard Munch, 1950
Post-impressionism. Cross-currents in European painting 1880-1906, 1979 - 1980
[Malerier og grafikk av Edvard Munch], 1982
Munch exhibition, 1981
Edvard Munch. Zeichen der Moderne, 2007
Munch 150, 2013
La biennale di Venezia, 1954
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch. Malarstwo i grafika, 1959
Edvard Munch. Wiener Festwochen, 1959
Edvard Munch, 1970
Edvard Munch, 1971
Bilder vom Menschen in der Kunst des Abendlandes - Jubiläumsausstellung der Preussischen Museen Berlin 1830-1980, 1980
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900, 2015
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900 (Hovedtittel/ anvendt/ Norsk), 2015
Vereinigung bildener Künstler Österreiches Secession. XIX Kunst-Ausstellung, 1904
Collectiv-Ausstellung von Edvard Munch, 1907
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951 - 1952
Edvard Munch, 1958 - 1959
Berlin, Ort der Freiheit in die Kunst, 1960
Berlin, Ort der Freiheit in die Kunst, 1960
The masterworks of Edvard Munch, 1979
[Malerier og grafikk av Edvard Munch], 1982
Becoming Edvard Munch: Influence, Anxiety and Myth, 2009
The Magic North. Finnish and Norwegian Art around 1900, 2015
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Lathion, Jacques