Bilde og kropp
-
Kunstnere:
- Michelangelo Pistoletto
- Datering: 1976, 1989, 1991
- Betegnelse: Installasjon
Om verket
Michelangelo Pistoletto fikk sitt internasjonale gjennombrudd med en utstilling av speilmalerier i Paris i 1964. Han ble tilsluttet gruppen arte povera, en kunstretning som sprengte tradisjonelle kunstbegreper og brøt med oppfatningen om at kunstverkets kvalitet bestemmes ut fra håndverksmessige kriterier. Nye materialer ble tatt i bruk og installasjoner og performance-kunst inntok arenaen.
Speilet skulle bli et slags varemerke for Pistoletto, og inngår fortsatt sentralt i hans kunstnerskap. Speilet er et ofte brukt motiv i kunsten. Det klassiske maleriet ble gjerne oppfattet som en avspeiling av den ytre virkeligheten. Samtidig er speilet, der vi også møter oss selv, et instrument for selverkjennelse. Slik Pistoletto bruker det i Image and Body, visker det samtidig ut grensene mellom kunstverkets rom og omgivelsene.
Det stedsspesifikke Image and Body ble laget i forbindelse med Pistolettos separatutstilling i Museet for samtidskunst i 1991. Møblene ble i sin tid laget til Norges Bank i forbindelse med oppføringen av bygget i 1904. De inngikk som del av inventaret helt til banken flyttet ut i 1988 og Museet for samtidskunst flyttet inn. Ved å ta møblene ut av sin opprinnelige funksjon, snu og vende på dem og tilføre ulike speilglassflater, skapte kunstneren en installasjon i en ny overlyssal oppført i anledning av ombyggingen til museum. Gjennom bruken av speil ble grensene mellom kunstverkets rom og omgivelsene visket ut. Betrakteren ble inkorporert og inngikk som del av verket i et møte mellom nåtid og fortid.
Tekst: Karin Hellandsjø