Interiør med imperativt mandat
- Kunstner: Jon Gundersen
- Datering: 1983–1984
- Betegnelse: Installasjon
Om verket
Jon Gundersen er utdannet ved Statens håndverks og kunstindustriskole i Oslo. Utgangspunktet for verkene hans er gjerne funne gjenkjennelige hverdagsgjenstander. Disse bearbeider han kunstnerisk og gir en vri slik at de framstår i ny kontekst. Ofte er verkene underfundige, med et humoristisk tilsnitt; en stein påføres en glidelås, en fiskedupp settes på toppen av et sildespann. Betrakteren utfordres til å assosiere og fundere over hva verket egentlig formidler.
Interiør med imperativt mandat viser noen enkle, litt slitte tremøbler i et interiør. En persienne henger på bakveggen og gir det et lukket preg. Det står ulike gjenstander oppå møblene; en brødboks, en kjøkkenvekt, et kokekar. Men ser vi nærmere etter, inneholder det tilsynelatende alminnelige rommet en rekke uregelmessigheter. Stolen er festet til bordet så den blir hengende i luften – den er altså ikke til å sitte på. Oppi brødboksen ligger en skilpadde og et termometer, øverst på vekten er det festet en hvit fjær og under setet på krakken henger et lodd. Installasjonen er mer kompleks enn først antatt. Den blir som et slags absurd teater, iscenesatt av kunstneren. Vi kan undres over om han driver ap med oss eller ønsker å utfordre oss. Jo flere avvikende gjenstander vi oppdager, desto større blir undringen – kanskje får vi også en vag følelse av ubehag.
Det var nettopp i 1980-årene at installasjoner ble stadig mer vanlige i vestlig kunst. Gundersens arbeider fra perioden viser påvirkninger fra Robert Rauschenberg og Edward Kienholz, i tillegg til elementer fra surrealismen.
Tekst: Marianne Yvenes