Partitur for en lengre samtale
- Kunstner: Bård Breivik
- Datering: (1983)
- Betegnelse: Skulptur
Om verket
Partitur for en lengre samtale består av en rekke vertikaltstilte, avlange former. Skulpturene er fremstilt med ulike håndverksteknikker, av ulike materialer, men de har samme lengde.
Formen på skulpturene kan minne om forenklete båter. Bård Breivik er kjent for å arbeide med arketypiske former, og båtformen og båttematikken er nærmest blitt hans varemerke. Selv sier han at partituret er tuftet på «det å bygge skall, det er en lang tradisjon, korger og hytter og hus og båter og fly og biler».
Teknikkene og materialene er hentet fra Breiviks mange reiser i inn- og utland. Ifølge ham selv fungerer skulpturene som en form for reisebeskrivelser. De har sitt utgangspunkt i ulike opplevelser og inntrykk, og hver form kan leses som et minne.
Tiden står sentralt i verket på flere nivåer. Arbeidet ble påbegynt i midten av 1980-årene og foreløpig avsluttet i slutten av 1990-årene, men det er ikke lukket. Samtalen er fremdeles åpen. Breivik er kjent for å skape mange repetisjoner av samme motiv eller form. Dette er et grep vi ofte ser gjennom kunsthistorien; Paul Cézannes epler ble for eksempel festet til lerretet over to hundre ganger. Når repertoaret av motiver eller former begrenses, trer forandringene og variasjonene enda tydeligere frem.
Breivik er i norsk sammenheng en banebryter innen moderne skulptur og installasjonskunst. Han er kjent for sin materialbevissthet og sitt sterke forhold til håndverkstradisjoner.
Tekst: Line Engen