Min verdslige madonna
- Kunstner: Helene Schjerfbeck
- Datering: 1944
- Betegnelse: Maleri
Om verket
Vi ser en ung kvinne med blekt ansikt og nedvendt blikk. Nakken hennes er bøyd og hodet er tildekket. Hun er innsvøpt i en kappe. Kvinnens uttrykk er tenksomt og rolig. Den stille stemningen forsterkes av den avdempete fargepaletten som domineres av grålige nyanser. Motivet har sitt utspring i framstillinger av Maria, Jesu mor.
Helene Schjerfbeck har her transkribert en detalj fra et større motiv av 1500-tallsmaleren El Greco, med tittel Den hellige familie, malt i årene 1594–1604. På sine studiereiser i Europa utførte Schjerfbeck flere kopier av religiøse motiver malt av gamle mestere som El Greco, Cimabue og Fra Angelico. Ikke minst var hun fengslet av El Grecos madonnaskikkelser.
I Schjerfbecks bilde gjenkjenner vi El Grecos karakteristiske langstrakte figurer og deres ekspressive uttrykk. Den avklarete sinnsro som han formidler, synes imidlertid å være mindre til stede i Schjerfbecks versjon. Tittelen, Min verdslige madonna, minner oss om at hennes bilde er fra vår moderne, sekulariserte tid.
Schjerfbecks harde, gåtefulle skyggelegging av Marias øyne, og den markante svarte fargebruken i den ellers svale koloritten, skaper en dissonans som peker mot det uforløste og uforsonende. Dette tangerer en viktig side ved hennes kunst, berørt i følgende kommentar fra kunstneren selv: ”Jeg har alltid lengtet etter uklare sjelsdyp, som ennå ikke har funnet seg selv, der alt fremdeles er ubevisst – nettopp i slike kan man gjøre funn.”
Tekst: Nina Denney Ness