Livets dans

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: Påbegynt 1899, avsluttet 1900
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 060 Samlingspresentasjonen - Edvard Munch

Om verket

Munchs maleri viser flere par, dansende i den lyse sommernatten. Hos paret som utgjør komposisjonens hovedelement er kvinnen iført en sterkt rød kjole som slynger seg rundt hennes dansepartner. Hennes utslåtte hår virvles rundt ham. Paret flankeres av to kvinner; den ene ung og frodig i hvit kjole, den andre hulkinnet og blek i svart. Det er som en historie fortelles, om kvinnens ulike stadier i livet. Munch har lagt handlingen i bildet til en strand, et landskap med elementer fra Åsgårdstrand. Mange av Munchs bilder med tilknytning til hans årelange ”Livsfrise”-prosjekt har utgangspunkt i Åsgårdstrands buktende strandlinje og karakteristiske landskap.

I 1898 hadde Munch fått tilsendt Helge Rodes nye skuespill Dansen gaar. Kanskje var Rodes skuespill en inspirasjon eller forløser for Munchs motiv også. I Rodes skuespill sier kunstneren Aage Vollmer:

Livets dans. Mit Billede skal hedde Livets Dans! Det skal være to, som danser i folderige Klædebon […] Han holder hende tæt ind til sig. Han er dybt alvorlig og lykkelig. […] Han skal holde hende indtil sig, saa fast, at hun halvt er sunket ind i ham. […] Der strømmer Styrke ind i hende fra ham.

Munch beholdt Helge Rodes skuespill i sin boksamling, men det var nok ikke den eneste inspirasjonskilden for ham. Sannsynligvis baserer motivet seg også på egne erfaringer. Livets dans ble et av nøkkelverkene i ”Livsfrisen”. Maleriet ble kjøpt av Olaf Schou på Munchs utstilling i Dioramalokalet i Kristiania i 1910, og umiddelbart forært Nasjonalgalleriet.

Tekst: Ellen J. Lerberg

Fra "Edvard Munch i Nasjonalmuseet", Nasjonalmuseet 2008, ISBN 978-82-8154-034-7

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
Påbegynt 1899, avsluttet 1900
Andre titler:
The Dance of Life (ENG)
Dance of Life (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 125 x 191 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Gave fra Olaf Schou 1910
Inventarnr.:
NG.M.00941
Del av utstilling:
Becoming Edvard Munch: Influence, Anxiety and Myth, 2009
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011 - 2019
Edvard Munch udstilling, 1904
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch. Peintures, oeuvre gravé, 1952
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1952
Edvard Munch, 1965 - 1966
Edvard Munch 1863-1944, 1974
Edvard Munch 1863-1944, 1973
Edvard Munch, 1970
Edvard Munch. I oss er verdener, 2019 - 2020
Edvard Munch. The modern life of the soul, 2006
Edvard Munch, 1905
Edvard Munchs Maleriudstilling, 1901
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1952
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch og den tsjekkiske kunst, 1971
Edvard Munch, 1970
Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1982 - 1983
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1992 - 1993
Edvard Munchs udstilling, 1910
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Man and his World. International Fine Arts Exhibition. Expo 67, 1967
Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1983
Olaf Schous gaver til Nasjonalgalleriet, 1987 - 1988
Edvard Munch, 1998
Munch 150, 2013
50 ans d’art moderne Exposition universelle et internationale de Bruxelles, 1958
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch. Wiener Festwochen, 1959
Edvard Munch, 1970
Edvard Munch, 1971
Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1982
Fünfte Kunstausstellung der Berliner Secession, 1902
[Edvard Munch], 1903
Sonder-Ausstellung von Edvard Munch, 1900
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951 - 1952
Edvard Munch 1863-1944, 1974
Edvard Munch, 1968
Post-Impressionism. Cross-currents in European painting 1880-1906, 1980
Tradisjon og fornyelse. Norge rundt århundreskiftet, 1994 - 1995
Becoming Edvard Munch: Influence, Anxiety and Myth, 2009
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Høstland, Børre