Hjemmets mekanoHJEMMETS MEKANO METODEN original tittel
- Kunstner: Arne Korsmo (Arkitekt)
- Datering: (1952)
- Betegnelse: Plakat
Om verket
Dette stramme grafiske arbeidet presenterer Arne Korsmos Hjemmets mekano. Det modulbaserte bygge- og innredningssystemet tok utgangspunkt i «alle brukselementers dimensjon», fra sengen til den minste skuff, og hadde som mål å tilpasse arkitektur til ulike beboeres behov.
Korsmo testet metoden i to forsøksleiligheter i samarbeid med elever på SHKS og i sitt eget «arbeidshjem» i Planetveien i Oslo. Her kan bevegelige veggpaneler og innredningselementer varieres på mange måter. Livsstilen og mekano-konseptet i Planetveien har forbindelser til Ray og Charles Eames. Ifølge Eames, dannet boligen deres i Santa Monica bakteppet for «life in work» og var enkelt nok «bolted together like a Meccano set». Grete og Arne Korsmo besøkte ekteparet da huset var ferdig i 1949, og de lot seg imponere av skjønnheten i det enkle og fleksible byggesystemet.
I denne «negativen» til Hjemmets mekano-plakaten er tusjtegninger og trykte tekster, bilder og sitater sakset fra publikasjoner og montert i ordnende ruter, tegnet opp med blyant på et transparent papir. Et av flere tomme svarte felt planlagt for illustrasjoner, er tekstet «Corbussier’s [sic] Marseille-system». Sammen med tautologien «Lukket inne i et trangt rom vil den fri orientering være begrenset», levnes det liten tvil om Korsmos preferanser i etterkrigstidas norske ideologidebatt. Plakaten ble antakelig laget for det såkalte Pagon-nummeret av Byggekunst (nr. 6/7, 1952), hvor PAGON-arkitektene agiterte for modernismens fornyelse.
Tekst: Nina Berre