Av rapport fra Vietnam. Barn overskylles av brennende napalm. Deres hud brennes til svarte sår og de dør
- Kunstner: Kjartan Slettemark
- Datering: 1965
- Betegnelse: Maleri
Om verket
I år 2005 ble dette verket utropt til et av de tolv viktigste norske kunstverk fra etterkrigstiden. Historien begynte i 1965, da den norske kunstneren Kjartan Slettemark skulle stille ut i Unge Kunstneres Samfunds (UKS) prosjekt «Byens bilde», som var en glassmonter på ben plassert ved Eidsvolls plass foran Stortinget i Oslo.
Bildet Slettemark valgte å vise var Av rapport fra Vietnam. Barn overskylles av brennende napalm. Deres hud brennes til svarte sår og de dør. Verket tok utgangspunkt i en avisreportasje som skildret barn som ble brent til døde av napalm i Vietnam. Dette gjorde et voldsomt inntrykk på Slettemark, og assemblagen var ifølge ham en protest mot den meningsløse volden mot barn.
Allerede den første dagen gikk noen løs på verket. Til sammen ble det angrepet ikke mindre enn tre ganger, av tre forskjellige menn. UKS sto på kravet om at verket skulle vises i hele perioden, og for å forhindre flere angrep fikk det politibeskyttelse resten av utstillingsperioden.
Angrepet kom til å danne grunnlaget for en av de viktigste kunstdebattene i Norges historie. Hendelsen førte til enorme diskusjoner i media for eller mot amerikansk innblanding i Vietnamkrigen, for eller mot modernistisk eller politisk kunst og for eller mot krenking av det amerikanske flagget.
Reaksjonen på Vietnam-bildet var så voldsom at Slettemark året etter bestemte seg for å bli svensk statsborger.
Tekst: Stina Högkvist