Okkupasjon
- Kunstner: Johs Rian
- Datering: 1968
- Betegnelse: Maleri
Om verket
«Farven er det viktigste», mente Johs Rian. Han var 39 år gammel da han i 1930 debuterte i en utstilling i Kunstnerforbundet. Da hadde han studert ved Statens kunstakademi under Axel Revold (1928–29). Allerede i Rians tidlige, figurative arbeider får man en klar fornemmelse av en interesse for rene farger, forenkling av formene og stilisering, noe som kan sies å peke fram mot hans senere abstrakte malerier. Okkupasjon representerer det uttrykket han fant fram til og dyrket i siste del av sin karriere.
Maleriet har svart bakgrunn, med ensfargete felt i rosa og blågrønt. Overflaten er malt uten distinkte penselstrøk. Selv om det kan virke helt vilkårlig hvor i bildet de ulike elementene er plassert, vet vi at Rian brukte lang tid på denne komposisjonen. Han mente det fantes en ideell plassering av formene, med tilhørende ideelle farger. Det var dette perfekte maleriet han ville finne fram til.
Tittelen viser til de Sovjetledende troppene fra warszawapakt-landene sin invasjon av Tsjekkoslovakia i 1968. «Den store blå ormen her er Sovjet som vil knuse den vesle fiolette klatten – Tjekkoslovakia,» hevdet Rian. Det store kvadratet symboliserer motstandsbevegelsen, og den lille grønne flekken hjelp fra omverdenen. Med denne informasjonen tilgjengelig er det lettere å forestille seg hvordan motivet kan symbolisere okkupasjonen av et lite land.
Selv om Rian gir en tidsriktig politisk bakgrunn for sine nonfigurative verk, er det først og fremst komposisjonen og den karakteristiske fargebruken som preger kunsten hans. Selv framhevet han den norske folkekunsten som en viktig inspirasjonskilde.
Tekst: Hilde Areng Skaara