Fjelltopp om vinteren
Claude Monet, «Kolsåstoppen», 1895.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 7. januar 2021
  • Nettarrangement
  • 17.30–19.00
  • På norsk

Strømmes direkte

Foredraget strømmes direkte på museets YouTube og Facebook.

Vinteren 1895 reiser Monet til Norge, angivelig for å oppleve snø. I en omfattende korrespondanse med familien hjemme i Giverny forteller han om sine opplevelser. To måneder senere vender han tilbake til Frankrike med rundt 30 malerier i kofferten. Nesten 125 år etter Monets reise har Sparebankstiftelsen brakt et av Monets «norske» malerier tilbake til Norge og det nye Nasjonalmuseet. Seniorkurator formidling Ellen Lerberg innvier oss i Monets norgesopphold, og hans nyskapende tolkninger av det norske landskapet.

Foredraget strømmes direkte på museets Facebook-side og på YouTube. Velkommen!

Se foredraget direkte her:

Jobber ... Jobber ...

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. Gjennom en serie foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger, kalt Mot et nytt museum, vil vi gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag