Melankoli

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: Antagelig 1892
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 060 Samlingspresentasjonen - Edvard Munch

Om verket

Den mørke strandlinjen bukter seg diagonalt innover bildet. På bryggen i bakgrunnen skimtes tre skikkelser. Mannen i forgrunnen vender ryggen mot dem. Hodet og de lutende skuldrene tegner seg skarpt mot den lyse stranden, og formen gjentas i de store rullesteinene. Fargene, i hovedsak melankolske blåtoner, er dempet i den myke sommernatten. Her ser vi en klar påvirkning fra symbolismen, med forenkling og stilisering av form og farger. I en tekst som kan knyttes til dette motivet har Munch blant annet notert:

Jeg gik langs havet – det var måneskin gennem mørke skyer. Stenerne raget opover vandet mystisk som havmennesker. Det var store hvide hoder der grinede og lo. Noen op på stranden andre nede i vandet. Det mørke blå violete hav hævede sig og faldt – sukkene inmellem – stenerne […] men der er liv derborte ved bryggen. Det var en mand og en kvinde – og der kom endnu en mand – med årer over skuldren. Og båten lå der nede – færdig til at drage.

Tematikken i bildet refererer til Munchs venn Jappe Nilssen og hans ulykkelige kjærlighetsliv rundt denne tiden. Landskapet er hentet fra kysten ved Åsgårdstrand.

Motivet finnes i flere versjoner – både malerier og tresnitt. Det ble også vist i Berlin høsten 1892, da Munchs utstilling i Verein Berlin Künstler ble sterkt kritisert i pressen og stengte etter bare noen dager. Oppmerksomheten rundt utstillingen bidro imidlertid til at Munch og hans bilder ble lagt merke til og heftig diskutert i tidens kunstmiljø.

Nasjonalmuseets maleri ble gitt som testamentarisk gave fra Charlotte og Christian Mustad i 1959 og innlemmet i samlingen i 1970.

Tekst: Marianne Yvenes

Fra "Edvard Munch i Nasjonalmuseet", Nasjonalmuseet 2008, ISBN 978-82-8154-034-7

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
Antagelig 1892
Andre titler:
Malinconia (ITA)
Melancholy (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 64 x 96 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motivtype:
Ervervelse:
Testamentarisk gave fra Charlotte og Christian Mustad 1959, innkommet 1970
Inventarnr.:
NG.M.02813
Del av utstilling:
Munch und Deutschland, 1995
MUNCH! Nietzsche, Thiel och Nordens störste konstnär, 2013
Il Simbolismo. Da Moreau a Gauguin a Klimt, 2007
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011 - 2019
Edvard Munchs utställning, 1894
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1893
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1893
Edvard Munchs maleriudstilling, 1892
Edvard Munch in Zürcher Kunsthaus, 1922
Ausstellung Edvard Munch, 1922
Edvard Munch, 1951
Ausstellung Edvard Munch, 1954
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch 1863-1944, 1974
Edvard Munch 1863-1944, 1973
Edvard Munch. Symbols & Images, 1978 - 1979
The mystic north. Symbolist landscape painting in northern Europe and north America 1890-1940, 1984
Munch exhibition, 1981
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch - Thema und Variation, 2003
Munch exhibition, 1982
Munch und Deutschland, 1994
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1992 - 1993
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892
Eduard Munch's samlede arbejder, 1893
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1952
Fyns Stiftsmuseums Edvard Munch udstilling, 1955
Ausstellung Edvard Munch, 1955
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch 1863-1944, 1977
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1993
Edvard Munch. Dal realismo all’espressionismo, 1999 - 2000
Edvard Munch - tegninger, skisser og studier, 1973
Edvard Munch og Danmark, 2009
Edvard Munch und Axel Gallén, 1895
Edvard Munch, 1927
Kunstforeningens Edvard Munch udstilling, 1955
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Im Lichte des Nordens. Skandinavische Malerei um die Jahrhundertwende, 1986 - 1987
Dreams of a summer night. Scandinavian painting at the turn of the century, 1986
Munch exhibition, 1981
[Malerier og grafikk av Edvard Munch], 1982
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1993
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900, 2015
Munch 1863-1944, 2005
Edvard Munchs «Mermaid», 2005
Munch 150, 2013
La biennale di Venezia, 1954
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1893
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Lumières du Nord, La peinture scandinave, 1987
The mystic north. Symbolist landscape painting in northern Europe and north America 1890-1940, 1984
Landschaft als Kosmos der Seele. Malerei des nordischen Symbolismus bis Munch, 1998
Munch und Deutschland, 1994 - 1995
Edvard Munch - Archetypes, 2015 - 2016
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900 (Hovedtittel/ anvendt/ Norsk), 2015
Edvard Munch og Danmark, 2010
Munch blir «Munch» . Kunstneriske strategier 1880-1892, 2008 - 2009
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892 - 1893
Ausstellung Edvard Munch, 1922
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951 - 1952
Edvard Munch 1863-1944, 1977
Edvard Munch 1863-1944, 1974
Nordiske stemninger. Nordisk maleri ved århundreskiftet, 1987
Edvard Munch, 1968
The masterworks of Edvard Munch, 1979
[Malerier og grafikk av Edvard Munch], 1982
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Lathion, Jacques

"Melankoli" relaterer til: