Klassefesten: debatt med Fanfare 12. mars
Velkommen til debatt med Fanfare i Mellomstasjonen!

Fanfare på museet: Klassefesten

12. april 2018
18:00–20:00

Mellomstasjonen
Brynjulf Bulls plass 2

Se debatten her:

 

«For jeg har verken arvet mann eller foreldre, og så vidt jeg vet har jeg ikke noen arv som vil utgjøre noen særlig forskjell i fremtiden heller. Jeg har ikke engang lappen. Jeg hadde aldri pengene til lappen den gangen jeg ville turt å kjøre bil, og mitt kunstnerliv har derfor vært preget av mer prosaiske, men også ydmykende situasjoner, som for eksempel alle de gangene jeg har gått gatelangs eller tatt trikk og t-bane med flyttelass i overfylte svarte søppelsekker. Enten på vei fra en hybel til en annen, eller fra et atelier til et annet. Alltid fra en rivningsgård til en annen i indre Oslo øst.»

Dette skriver Lotte Konow Lund i det nyeste nummeret av tidsskriftet Fanfare – «Den alternative kulturmeldingen».

«Hun påpekte at studiet hadde mye komplisert teori. Var jeg klar for det? ‘Det er vel ikke så komplisert at det ikke kan læres, vel?’ svarte jeg. Da tok en av de andre rundt bordet meg i forsvar og sa at ingen der hadde forutsetningene for å si noe om mitt læringspotensial.»

Forteller den nå kunstutdannede rapperen Daniel Yalew Steinset om sitt første møte med Kunsthøgskolen, på opptaksprøve.

Har norsk kunst en klasseutfordring? Kunstnere som kommer fra penger, tjener bedre som voksne. Og det er lite som tyder på at kunstutdanninger skiller seg fra norsk, gratis, offentlig høyere utdanning for øvrig: Det er en arena for sosial reproduksjon.

Hvordan kan man da bli kunstner – uten å sitte godt i det fra før av?

Paneldeltagere:

Stine Hebert er dekan ved Kunstakademiet i Oslo. Hun har bakgrunn som kunsthistoriker med mag.art fra Universitetet i København og master i moderne kunstteori fra Goldsmiths College i London. Hun har tidligere vært rektor ved Det Fynske Kunstakademi og fungerende direktør ved Baltic Art Center. 

Jørn Ljunggren er forsker II ved Institutt for samfunnsforskning. Han disputerte i 2016 med doktorgraden How does gender and ethnicity influence the analysis of cultural elites, and how do sampling strategies affect understandings of variation within those elites?​ En av artiklene viste at de med økonomisk rike foreldre har de høyeste inntektene i kulturfeltet, selv når det tas høyde for forskjeller i kjønn, alder, utdanningsfelt og utdanningslengde. Du «bør» med andre ord ha penger for å tjene penger, ble det slått fast.

Lotte Konow Lund er billedkunstner utdannet fra Kunstakademiet i Oslo. Hun har hatt utstillinger over hele verden, og er kjøpt inn av blant annet KODE og Nasjonalmuseet. Hun har også utgitt bøker, sist Dagbøkene Januar 2014 – Februar 2016.

Daniel Yalew Steinset er utdannet tekstilkunstner fra Kunsthøgskolen i Oslo, men har de siste årene vært mest kjent som én av to rappere i Tøyen Holding. Hiphop-duoen er en del av det kunstneriske kollektivet Mutual Intentions, og er kjent for å gjøre alt selv, fra design, t-skjorter og videoer, innspilling og utgivelse.

Synne Øverland Knudsen er redaktør og forlagssjef i Fanfare. Deres siste utgivelse, Den alternative kulturmeldingen, ble utgitt i mars. Nummeret består av over 30 bidrag fra kunstnere og kulturarbeidere, som på hvert sitt hvis tar på spørsmålet om klasse, mangfold, tilhørighet og muligheter i kulturfeltet.

Dørene åpner kl. 17.30. Bar og musikk.

Velkommen til del to i årets debattserie i Mellomstasjonen!

Ny debattserie

KunstkritikkFanfareSubjekt og Nasjonalmuseet inviterer til en ny debattserie i Mellomstasjonen der tidsskriftene kaster et kritisk blikk på kunst- og kulturfeltet. De tre arrangerer i løpet av året to debatter hver, hvor kunst, kultur, institusjoner og gjerne Nasjonalmuseet blir diskutert.

Arrangementer 46 58 ./9Swp1O2b.ips no/utstillinger_og_aktiviteter/arrangementer/ MenyplasseringHovedmeny Overstyr URL#activities Dette er en aktivitetsrotmappetrue 2

Relatert innhold