Kyss IV, 1902

Tresnitt i to farger, 471 x 476 mm
NG.K&H.A.19517

Det kyssende paret er plassert sentralt og monumentalt i billedflaten. Figurframstillingen er sterkt forenklet, og de to skikkelsene smelter nærmest sammen. Motivet uttrykker harmoni, innlevelse og varme.

Effektfulle årringer

Tresnittet er trykket i sort og en delikat grågrønn farge fra to plater – en figurplate bearbeidet med huljern og løvsag og en tilsynelatende ubehandlet bakgrunnsplate med vertikalt årringmønster. Edvard Munch var opptatt av de billedmessige virkningene treplatens årringer og struktur kunne gi. I tillegg til en utsøkt dekorativ effekt gir årringene, sammen med merket etter kvisten, liv og bevegelse til motivet.

Fire varianter av Kyss

Det finnes fire varianter av tresnittet med dette motivet. Kyss I og II ble produsert i 1897 og var blant Munchs tidlige tresnitt. Kyss III ble laget i 1898 og Kyss IV i 1902. I de ulike variantene nyanserer han bakgrunnen ved bruk av forskjellige plater med ulik grad av bearbeiding.

Gamle motiv og nye teknikker

Kyss som motiv ble først framstilt som maleri i flere varianter i årene 1892 til 1897. Nasjonalmuseets maleri dateres til 1892. Som grafikk ble motivet første gang utført som radering i 1895. Munch tok ofte opp igjen motiv han tidligere hadde arbeidet med for å utforme det i andre teknikker. Gjennom de ulike teknikkenes særpreg og muligheter søkte han nye uttrykk.

Vi vet ikke når Kyss IV ble ervervet av Nasjonalgalleriet.

Utforsk Kyss IV i Nasjonalmuseets digitale samling