Eventyrskogen, ca. 1903

Munchs planlagte utsmykning av doktor Lindes barneværelse endte andre steder.

Seks barn med ryggen til oss står og ser innover mot en tett, grønn skog. Iført tidstypiske drakter og hatter holder de hverandre i hendene. Avstanden til skogen er fremdeles trygg. Men selv om det er midt på lyse dagen og ingen mørke skyer som truer, er det ikke godt å vite hva en slik skog kan inneholde. Veien foran dem forsvinner inn i skogen – skal de tørre å følge den?

Barna blir bindeleddet mellom oss betraktere og den mystiske skogen, samtidig som de har en viktig kompositorisk betydning i Munchs maleri.

Barnevennlig Munch

I 1903 ble Edvard Munch anmodet av doktor Max Linde om å utføre en utsmykning til hans barns værelse i familiens villa i Lübeck. Da Munch i desember 1904 presenterte motivene for Linde, falt de ikke i god jord. Legen fant motivene med kyssende og dansende par litt vel «voksne» for plassering i et barneværelse. Ett unntak var kanskje motivet med tilknytning til «eventyrskogen», men heller ikke dette ble ervervet av Linde. «Linde-frisen»s malerier endte dermed på ulike steder.

Oppdrag fra Freia sjokoladefabrikk

Eventyrskogen som motiv hadde Munch arbeidet med siden sommeren i Åsgårdstrand i 1903. Han beskjeftiget seg videre med det blant annet i den såkalte «Freia-frisen». Den ble utført etter oppdrag fra direktør Johan Throne Holst til sjokoladefabrikken Freias 25-års jubileum i 1923.

Eventyrskogen er en testamentarisk gave fra Alfred Larsen i 1951.

Utforsk Eventyrskogen i Nasjonalmuseets digitale samling