Samlinger og forskning

Kunst

Pikene på broen, ca. 1901

Olje på lerret, 136 x 125 cm
NG.M.00844

© Nasjonalmuseet / Munch-museet / Munch-Ellingsen-gruppen / BONO 2010.
Foto: Jacques Lathion / Nasjonalmuseet

Maleriet innevarsler en ny epoke i Edvard Munchs kunstnerskap. Det ble malt like etter århundreskiftet 1900, etter at Munch hadde mottatt inntrykk av renessansens monumentalkunst på en reise i Italia. Motivet med de tre pikene som lener seg mot broens rekkverk, herskapshuset med det store treet og fullmånen i den lyse sommernatten, er ladet med mystikk.

I 1897 hadde Munch kjøpt seg et lite hus i Åsgårdstrand ved Kristianiafjorden, som han et sted kommenterer slik: ”Å gå her er som å gå blant bildene mine. Jeg får slik lyst til å male når jeg går i Åsgårdstrand.” Den buktende strandlinjen og trekronene som gjenspeiles i vannet, kjenner vi igjen fra andre landskapsskildringer. Linjenes rytmer kan knyttes til samtidens art nouveau-stil. Rekkverkets diagonal minner om Skrik, men her fanges de skråstilte perspektivlinjene opp av den horisontale hvite hagemuren.

Kunstneren sammenfatter hele synsinntrykket i en forenklet komposisjon der naturen, bebyggelsen og figurene spiller sammen og gir en kontemplativ virkning. Fargebruken er lysere og friskere enn i 1890-tallsbildene. De dempete grønne og blå fargetonene skaper sammen med veiens og broens beigerosa bildets lyriske nattestemning, som understrekes av den blekgule månen. Ungpikenes kjoler i hvitt, rødt og grønt danner en dristig farveaksent. Bildet finnes i en rekke versjoner og er et av Munchs mest populære motiver.

Bildet var en gave fra Olaf Schou i 1909.

FH