Samlinger og forskning

Kunst

Inger i svart og fiolett, 1892

Olje på lerret på trefiberplate, 172,5 x 122,5 cm
NG.M.00499

© Nasjonalmuseet / Munch-museet / Munch-Ellingsen-gruppen / BONO 2010.
Foto: Jacques Lathion / Nasjonalmuseet

I portrettet av Edvard Munchs søster Inger ser vi en ung kvinne stående vendt mot oss, rak og monumental. Uttrykket er behersket og lukket, skikkelsen samlet. Blikket i det bleke ansiktet er tankefullt og innadvendt. Hendene holder hun foldet foran seg, og håret er stramt trukket vekk fra ansiktet. Preget av kysk jomfruelighet gjenfinnes i kjolens høye svarte krage som tett omslutter halsen.

Inger Munch er plassert foran en kjølig blågrå vegg som synes å danne et vakuum rundt henne, og som forsterker fornemmelsen av isolasjon. Samtidig er fargen på gulvet hun står på varm og jordaktig. Denne overraskende fargekontrasten skaper et sammensatt uttrykk som veksler mellom det distanserte og det jordnære.

Edvard Munch er velkjent for sine dyptgående psykologiske personkarakteristikker. Bildet er et av hans første monumentalportretter i helfigur. Her følger han en lang kunsthistorisk tradisjon. I sin portrettkunst konsentrerer Munch seg om det essensielle, om modellen. Figurene er som oftest satt inn i tomme eller meget sparsomt møblerte rom, der personkarakteristikken skjer gjennom behandling av kroppsstilling, øyne, ansikt, hender og fargens uttrykksbærende karakter.

Bildet ble innkjøpt i 1899.

NDN