Samlinger og forskning

Kunst

Eventyrskogen, ca. 1903

Olje på lerret, 79 x 106,5 cm
NG.M.02237

© Nasjonalmuseet / Munch-museet / Munch-Ellingsen-gruppen / BONO 2010.
Foto: Jacques Lathion / Nasjonalmuseet

Seks barn med ryggen til oss står og ser innover mot en tett, grønn skog. Iført tidstypiske drakter og hatter holder de hverandre i hendene. Avstanden til skogen er fremdeles trygg. Men selv om det er midt på lyse dagen og ingen mørke skyer som truer, er det ikke godt å vite hva en slik skog kan inneholde. Veien foran dem forsvinner inn i skogen – skal de tørre å følge den? Barna blir bindeleddet mellom oss betraktere og den mystiske skogen, samtidig som de har en viktig kompositorisk betydning i Munchs maleri.

I 1903 ble Munch anmodet av doktor Max Linde om å utføre en utsmykning til hans barns værelse i familiens villa i Lübeck. Da Munch i desember 1904 presenterte motivene for Linde, falt de ikke i god jord. Legen fant motivene med kyssende og dansende par litt vel ”voksne” for plassering i et barneværelse. Ett unntak var kanskje motivet med tilknytning til ”eventyrskogen”, men heller ikke dette ble ervervet av Linde. ”Linde-frisen”s malerier endte dermed på ulike steder. Eventyrskogen som motiv hadde Munch arbeidet med siden sommeren i Åsgårdstrand i 1903. Han beskjeftiget seg videre med det blant annet i den såkalte ”Freia-frisen”. Den ble utført etter oppdrag fra direktør Johan Throne Holst til sjokoladefabrikken Freias 25-års jubileum i 1923.

Eventyrskogen er en testamentarisk gave fra Alfred Larsen i 1951.

EL