Samlinger og forskning

Kunst

Badende mann, 1918

Olje på lerret, 160 x 110 cm
NG.M.01699

© Nasjonalmuseet / Munch-museet / Munch-Ellingsen-gruppen / BONO 2010.
Foto: Jacques Lathion / Nasjonalmuseet

Bademotiver var utbredte rundt forrige århundreskifte. Kuropphold var på moten og man hyllet idrett, nudisme og den frie naturs helsebringende virkninger. Det å bade i sjø og hav ble betraktet som en renselse – solen opplevdes som en fornyende livskraft.

I bildet ser vi en viril, muskuløs, naken mann stige opp fra et friskt blågrønt hav etter et sjøbad. Maleriet kan avleses som en refleksjon av datidens ”vitalisme” – en strømning basert på ideen om en magisk livskraft i alt levende. Denne strømningen fant sitt billedmessige uttrykk spesielt i dynamiske motiver av nakne menn eller gutter.

Som kulturelt fenomen var vitalismen en reaksjon mot samtidens dekadanse, og industrialismens storbyer med sine livsformer. I stedet for kjølig fornuft og naturvitenskapelig teknikk, valgte vitalismen heller instinkt og intuisjon. Nøkkelen til et bedre liv var å finne i det landlige, naturlige og sunne.

Bildet var en gave fra kunstneren til Nasjonalgalleriet i 1927.

NDN