Samlinger og forskning

Kunst

Bjarne Melgaard

Bjarne Melgaard fikk sitt gjennombrudd i Norge på 1990-tallet i en tid hvor den såkalte nykonseptualismen var den gjeldene retningen: En idebasert kunst som står i motsats til Melgaards mer spontane og emosjonelle uttrykksform. Han settes gjerne i sammenheng med en europeisk ekspresjonistisk tradisjon som har sine røtter tilbake til århundreskiftet 1900 og kunstnere som Edvard Munch og de tyske ekspresjonistiske grupperingene «Die Brücke" og "Der blaue Reiter».

© Bjarne Melgaard, New love, old paint ... (Dedicated to Margaux Hemingway) Make me clean again: Some pain poems, the universe according to Paul Gaugin, sex in the artworld and one week of complete misery..., 1996–1997, installasjon

Melgaard er kjent for å provosere og tøye den moralske smertegrensen. Motivene og tematikken er ofte basert på egne erfaringer og har klare misantropiske overtoner.

Installasjonen New love, old paint ... (Dedicated to Margaux Hemingway) Make me clean again: Some pain poems, the universe according to Paul Gaugin, sex in the artworld and one week of complete misery... (1996–1997) er full av referanser, innhold og materialer. Tepper og kokosnøtter er strødd utover gulvet, mens veggene er dekket av Melgaards karakteristiske tegninger. Tekstilene og tegningene gir installasjonen en intim atmosfære og en privat stemning. Som så ofte hos Melgaard, har verket flere mer eller mindre eksplisitte seksuelle hentydninger. Tittelen viser blant annet til kunstneren Paul Gauguin (1848–1903), berømt for sine stillehavsmotiver, men også sitt noe utsvevende kjærlighetsliv – med familie i Danmark og elskerinner på Tahiti. Både kokosnøttene og de flytende teppene som kan minne om vann, gir assosiasjoner til sydligere breddegrader. Ser vi installasjonen som helhet, kan vi gjenkjenne et ekko av Gauguins dekorative formspråk, ofte referert til som syntetismen – en betoning av store fargeflater som bindes sammen av linjer.

Bjarne Melgaard er født i 1967 i Sydney, Australia, oppvokst i Norge, og bor og arbeider i New York.


Line Engen