Bord og bokhyller fylt med bøker og magasiner om mote
Fra designbyrået M/M sine lokaler i Paris, Frankrike.
Foto: International Library of Fashion Research / Elise By Olsen

International Library of Fashion Research åpnet digitalt i oktober 2020, og åpnet for publikum i Nasjonalmuseets lokaler 1. desember 2022. Biblioteket utvides samtidig med donasjoner fra store aktører i moteverdenen.

Besøk International Library of Fashion Research her

International Library of Fashion Research (ILFR) har siden 2020 holdt til i Nasjonalmuseets lokaler i Stasjonsmesterboligen ved Aker Brygge. Der har Elise By Olsen pakket ut og registrert sitt omfattende motebibliotek. Bøker, magasiner, kataloger, lookbooks og andre trykksaker har blitt digitalisert og fått plass i det digitale biblioteket.

– Bibliotekets samling vokser raskt. Nylig mottok vi betydelige donasjoner fra flere prestisje-aktører; det franske motehuset Hermès, den internasjonale magasindistributøren KD Presse, det japanske motehuset Comme des Garçons og det anerkjente designbyrået M/M (Paris). Materialet inkluderer 1,000 trykte, historiske objekter og bidrar til en spennende og viktig utvikling av ILFRs samling, sier By Olsen.

Nasjonalmuseet og ILFR har nå inngått en samarbeidsavtale. – Nasjonalmuseet har de siste årene jobbet med en ny, stor satsning på samtidsmote. Samarbeidet med Elise By Olsen og ILFR blir en viktig del av denne satsningen, sier Stina Högkvist, samlingsdirektør ved Nasjonalmuseet.

Utstillingen av samlingen, arrangementer og program skal være åpent for alle og gratis for publikum. Kurator for drakt og samtidsmote Hanne Eide har det faglige ansvaret fra Nasjonalmuseets side.

– Arkiv er i vinden, og det er stor etterspørsel etter denne type materiale, ikke minst fra motefirmaene selv. Derfor er det viktig at kunnskapsinstitusjoner som Nasjonalmuseet får mulighet til å komme med sine perspektiver og vinklinger, sier Eide

– Avtalen med Nasjonalmuseet vil styrke og støtte opp om bibliotekets arbeid med bevaring og visning av bibliotekets omfattende samling av mote. ILFR vil fungere som en uavhengig institusjon, og en gratis og tilgjengelig ressurs for profesjonelle aktører, studenter og amatørentusiaster, sier By Olsen.

Avtalen går ut på at ILFR får disponere Stasjonsmesterboligens andre etasje som fysisk tilholdssted for samlingen, med et publikumstilbud som i tillegg inneholder formidlingsopplegg og arrangementer av både fysisk og digital karakter.

Stasjonsmesterboligens andre etasje er pusset opp, mens ILFR står for interiøret i samarbeid med Westerdals. Prosjektet ledes av Vesma Kontere McQuillan, som er professor på Institutt for kreativitet, fortelling og design. Sammen med henne lager studentene et fleksibelt interiør, som skal passe for den framtidige formidlingen av samlingen.

ILFR-prosjektetet får støtte fra Talent Norge, Nordisk Kulturfond (Globus) og Utenriksdepartementet.