Om Nasjonalmuseet

Om Nasjonalmuseet

Månedens bilde: Fornemmelse av høst

Vi ønsker høsten velkommen med akvarellen «Høstbjørk» av Erling Enger (1899–1990).

Erling Enger, Høstbjørk, uten år. Akvarell på papir, 275 x 387 mm. Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Foto: Nasjonalmuseet. © Enger, Erling / BONO

Med intuitive penselstrøk har kunstneren skildret et skogsinteriør en sen høst. De slanke bjørketrærne har mistet sine blader og er omgitt av høstens lune palett. De rødbrune valørene overlapper og fortrenger liksom det grønne, på samme måte som høsten gradvis tar over for sommeren. Mellom trærne er det et umalt parti som lyser mot oss – er det en lysning i skogen vi aner? 

Enger har røtter i Enebakks bonde- og skogsmiljø. Han var opprinnelig utdannet forstmann og bestemte seg ikke for å bli kunstner på heltid før han var nærmere 30 år. Enebakks omliggende natur, deriblant skogen, var en motivkilde han stadig vendte tilbake til. I tillegg til skoginteriører finner vi dramatiske utsyn over jorder og åskammer. Han abstraherer gjerne i ornamental eller dekorativ retning, men holder urokkelig fast ved den opprinnelige naturopplevelsen.

Fra 1950-årene av ble akvarellen en stadig mer sentral uttrykksform for Enger. Teknikken samsvarer med hans direkte relasjon til motivene og vare registreringsevne. Akvarellene hans er slående enkle og utført med ledige og selvfølgelige penselstrøk, samtidig som de er sikkert og fast komponert. Han fanger intuitivt landskapets atmosfære til vekslende årstider.

Til Dagbladet 11. desember 1976 uttalte Enger selv: ”Er uttrykket riktig skal du kunne fornemme både lukt og smak og lys og temperatur. Og årstid, selvsagt.”

I Nasjonalmuseets grafikk- og tegningssamling er det i alt 149 tegninger og akvareller av Erling Enger. De er alle tilgjengelige i studiesalen i Nasjonalgalleriet.