Om Nasjonalmuseet

Om Nasjonalmuseet

Månedens bilde: En japansk surimono

I vår grafikk- og tegningsamling har vi en fin samling av japanske tresnitt. Mange er innen sjangeren surimono, som direkte oversatt betyr «trykksak». Surimono’ene ble trykket i små eksklusive opplag og holdt utenfor det kommersielle markedet.

 

Månedens bilde er utført av Totoya Hokkei (1780–1850), som var en av de fremste mesterne innen surimono-sjangeren. Det røde seglet forteller at tresnittet er produsert for sirkelen «Syv skatter», en poesiklubb som spesialiserte seg på kyôka – korte komiske dikt som gjerne tar for seg velkjente temaer.

Surimono’en er en del av serien De tjuefire eksempler på barnlig pietet; en samling kinesiske fortellinger som omhandler barns trofasthet til sine foreldre. Kyôka-diktet til venstre ironiserer over historien om Zenshi (kinesisk: Zeng Shen), som var så knyttet til sin mor at han kunne kjenne det i sitt hjerte når moren bet seg i fingeren.

Kvinnen, kledd som en geisha, sitter ved et sett med pil og bue. Slike hama yumi i lekeformat ble ofte gitt i gave til guttebarn ved første nyttår og betød lykke og beskyttelse mot onde ånder. Figuren til venstre forestiller en hjort, som ofte følger Juroujin – guden for langt liv. Mer i stil med kyôka-sjangerens ambivalens er derimot en tolkning av hjorten som et symbol på våryrhet. Det kan se ut som om det både i tekst og bilde harseleres over forholdet mellom mor og sønn.

Rent kunstnerisk er Hokkeis surimono imponerende. Geishaens sorte kimono står frem som en fløyelsmyk flate mot de sofistikert sammenstilte mønstrene. Ved en nærmere titt ser man at den sorte flaten får tekstur ved hjelp av blindtrykk (avtrykk fra plate uten trykksverte, slik at det blir et preg i papiret). Hjorten, samt flere detaljer på kimonoen og hårpynten, er trykket med kråkesølv. Slike forgyllinger og det tekniske raffinementet er typisk for Hokkei og surimono-sjangeren.

Vil du se originalen eller flere surimono’er? Da er det bare å besøke studiesalen i Nasjonalgalleriet!