Om Nasjonalmuseet

Om Nasjonalmuseet

«Promesse de bonheur» Gave fra Venneforeningen for Museet for Samtidskunst

Marianne Heier (norsk, f. 1969) arbeider gjerne med installasjon, performance og intervensjon. Heier har produsert flere institusjonskritiske prosjekter hvor spørsmål om kunstens verdi, hierarkiske samfunnsstrukturer og økonomiens rolle i samfunnet er sentrale elementer.

«Promesse de bonheur», 2008/2014. Marianne Heier med Kjersti Johannessen

Kong Haakon og Dronning Maud ble kronet i Nidarosdomen i juni 1906, 64 år etter opprettelsen av Nationalgalleriet. Begge hendelsene kan sies å være ledd i oppbyggingen av Norge som en fri og selvstendig nasjon, med tilhørighet til den europeiske kulturtradisjonen.

Dronning Maud var engelsk prinsesse, og giftet seg med sin danske fetter Prins Carl (senere Haakon VII). Det mer enn antydes at hennes posisjon og status var av stor betydning for Stortinget i valget av Prins Carl som ny norsk regent. Hun representerte muligheten for et sterkt bånd mellom Norge og England, noe som etter all sannsynlighet ble ansett som mer vesentlig enn et styrket forhold til Danmark representert ved hennes mann.

Maud var berømt for sin gode smak, og fremsto som uvanlig elegant både i nasjonal og internasjonal sammenheng. Hun brakte den europeiske stilen til Norge, symbolsk og estetisk. En historie forteller hvordan hun i møte med Det Kongelige Norske Slott ble sjokkert over hvor uelegant og triviell bygningen fremsto. Stortinget hadde ikke satt av noe budsjett for utbedringer av bygningen, som etter Mauds mening var uegnet for kongelig representasjon slik den fremsto. En billig og effektiv løsning på problemet ble å få munnblåst spesialdesignede røde lyspærer til bruk i de rommene der hun representerte. Det rødlige lyset var spesielt flatterende for huden, ansiktet fikk ny glød og man så yngre og vakrere ut. Belysningen dannet en subtil ramme rundt dronningens møter, og løftet dem ut fra den omkringliggende hverdagen i den unge nasjonen.

De røde lampene i inngangen her er inspirert av denne historien. De lyser døgnet rundt, og rammer inn møtet mellom publikum og kunsten som vises i museet.

Verket er en gave fra Venneforeningen for Museet for samtidskunst

Info om verket: 

Marianne Heier med Kjersti Johannessen
Promesse de bonheur, 2008/2014
Glasslamper
Permanent installasjon
Nasjonalmuseet